Δούρβας Ιωάννης (Υποψήφιος Διδάκτορας)
- Τίτλος διατριβής: Σχεδίαση και Αξιολόγηση Προσωποποιημένου Συστήματος Υποστηρικτικής Τεχνολογίας για την Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Κριτική και Παιδαγωγική Αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης
- Επιβλέπων: Κοκκώνης Γεώργιος
- Μέλη Συμβουλευτικής Επιτροπής:
- ΜΠΡΑΤΣΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ, ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ, ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, ΔΙΠΑΕ, ΜΕΛΟΣ
ΚΕΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ, ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, ΔΙΠΑΕ, ΜΕΛΟΣ - Περίληψη:
Η προτεινόμενη διατριβή στοχεύει στη σχεδίαση, ανάπτυξη και εμπειρική αξιολόγηση ενός ψηφιακού, προσωποποιημένου συστήματος υποστηρικτικής τεχνολογίας για την επιμόρφωση
εκπαιδευτικών στην κριτική και παιδαγωγικά τεκμηριωμένη αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ). Η ανάγκη για τέτοιες παρεμβάσεις αναδεικνύεται από το αυξανόμενο
ενδιαφέρον για την ενσωμάτωση εργαλείων ΤΝ στην εκπαιδευτική πράξη, την απουσία συστηματικής υποστήριξης των εκπαιδευτικών και την έλλειψη προγραμμάτων που να εστιάζουν στην παιδαγωγική διάσταση της ΤΝ.
Η πρώτη φάση της διατριβής θα περιλαμβάνει συστηματική έρευνα αναγκών μέσω ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων με εκπαιδευτικούς, με στόχο τη χαρτογράφηση των παιδαγωγικών προτεραιοτήτων, των προβληματισμών και των δυσκολιών τους. Τα αποτελέσματα αυτής της φάσης θα χρησιμοποιηθούν για τη σχεδίαση ενός Minimum Viable Product (MVP), το οποίο θα ενσωματώνει μικτή παιδαγωγική μεθοδολογία (κριτική παιδαγωγική, βιωματική και εφαρμοσμένη μάθηση, TPACK κ.ά.) και θα αποτελείται από 8–12 βασικές ενότητες με θεωρητικό υλικό, quiz, στοχασμό και συχνές ερωτήσεις. Το σύστημα θα προσφέρει επιπλέον προσωποποιημένα παραδείγματα και ερωτήματα με τη χρήση LLM API (π.χ. OpenAI), με βάση το προφίλ του χρήστη.
Η αρχιτεκτονική θα υλοποιηθεί με χρήση Django, Tailwind και HTMX, εξασφαλίζοντας ευελιξία, επεκτασιμότητα και λειτουργικότητα. Η ερευνητική συνεισφορά της διατριβής εντοπίζεται στη διαμόρφωση ενός καινοτόμου μοντέλου υποστηρικτικής τεχνολογίας και στην τεκμηριωμένη μελέτη της επίδρασής του στις στάσεις, γνώσεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών.
Το έργο ενσωματώνει ισχυρό επιστημονικό δυναμικό για δημοσιεύσεις σε περιοδικά στους τομείς της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση και της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.