Λατίφης Κωνσταντίνος (Υποψήφιος Διδάκτορας)
- Τίτλος διατριβής: Παραμετρικές μέθοδοι συλλογής, κατάταξης επιστημομετρικών δεδομένων και αξιολόγηση ερευνητικών οντοτήτων
- Επιβλέπων: Σιδηρόπουλος Αντώνης
- Μέλη Συμβουλευτικής Επιτροπής:
- ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ, ΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, ΔΙΠΑΕ, ΜΕΛΟΣ
ΟΥΓΙΑΡΟΓΛΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΣ, ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ, ΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, ΔΙΠΑΕ, ΜΕΛΟΣ - Περίληψη:
Η Επιστημομετρία αποτελεί κλάδο της επιστήμης της πληροφορίας και εστιάζει στη μέτρηση της επιστημονικής παραγωγής, αξιοποιώντας στατιστικά εργαλεία για την κατανόηση της επίδρασης και εξέλιξης της έρευνας. Ωστόσο, η συνεχής αύξηση των επιστημονικών δημοσιεύσεων έχει οδηγήσει σε πολύπλοκα και μεγάλα σύνολα δεδομένων, καθιστώντας την ανάλυση πιο δύσκολη.
Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, εφαρμόζονται τεχνικές όπως η ανάλυση πολυδιάστατων δεδομένων, με βασικές μεθοδολογίες τη skyline ανάλυση και το rainbow ranking. Η πρώτη εντοπίζει σημεία που δεν κυριαρχούνται από άλλα, προσφέροντας υποψήφιες λύσεις χωρίς προτιμήσεις, ενώ η δεύτερη προτείνει μια δίκαιη κατάταξη, ισορροπώντας όλα τα κριτήρια. Σε περιπτώσεις που τα δεδομένα είναι πολυδιάστατα, υπάρχει επίδραση του φαινομένου της “κατάρας της διαστατικότητας”. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιούνται τεχνικές μείωσης διαστάσεων όπως η PCA, UMAP ή άλλες σταθμισμένες παραλλαγές.
Η προτεινόμενη διδακτορική διατριβή επιδιώκει τη συνδυαστική εφαρμογή των παραπάνω τεχνικών, δημιουργώντας ένα συνεκτικό και αξιόπιστο πλαίσιο για την κατάταξη ερευνητικών οντοτήτων όπως πανεπιστήμια, ερευνητές, περιοδικά κ.α., με γνώμονα τη δίκαιη αξιολόγηση βάσει πολλών κριτηρίων
Στο τελικό στάδιο, προβλέπεται η δημιουργία εφαρμογής που θα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της κατάταξης, επιτρέποντας ταυτόχρονα στους χρήστες να πειραματίζονται με διαφορετικά βάρη, να φιλτράρουν τα δεδομένα σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους, και να εξάγουν ερμηνεύσιμα και προσαρμόσιμα αποτελέσματα. Η λειτουργικότητα αυτή καθιστά το προτεινόμενο σύστημα όχι μόνο εργαλείο ερευνητικής ανάλυσης αλλά και εργαλείο υποστήριξης αποφάσεων για πολιτικές χρηματοδότησης, ακαδημαϊκή διοίκηση και σχεδιασμό συνεργασιών.
Σε σύγκριση με τις υπάρχουσες μεθοδολογίες κατάταξης, οι οποίες συχνά βασίζονται σε περιορισμένο αριθμό κριτηρίων, η προτεινόμενη προσέγγιση έχει ως στόχο τη διάκριση για τη διαφάνεια, την ευελιξία και την ικανότητά της να ενσωματώνει διαφορετικές οπτικές αξιολόγησης. Τελικά, η διατριβή στοχεύει να προτείνει μια εναλλακτική, μεθοδολογικά τεκμηριωμένη, προσέγγιση για την πολυδιάστατη παραμετρική αξιολόγηση του ακαδημαϊκού συστήματος, στηριζόμενη σε σύγχρονα στατιστικά εργαλεία.